De Waddenregio kent langzaam toenemende verzilting. Waar het op het land het nog niet merkbaar hoeft te zijn, kan bijvoorbeeld de sloot al verzilt zijn en daarmee de beregeningsmogelijkheid beperkt. Inmiddels zijn mede dankzij bijdragen van het Waddenfonds, rassen van gewassen beschikbaar gekomen welke beter bestand zijn tegen verzilting.
Dit geldt bijvoorbeeld voor aardappel (ras: Miss Mignonne) en wortel/peen.
Doordat echter de hectare-opbrengst lager is, wordt gezocht naar aanpassingen in de teelt en meerwaarden in productverwerking en vermarkting om toch een renderend saldo voor de boer te krijgen.
Extra onderscheidende factor is dat bij de teelt gewerkt wordt met natuurlijke zeewierbemesting. Deze basisvoorwaarden zullen tijdens en na het project breed gedeeld worden om zo vele telers en partijen in de keten met deze kennis te kunnen ondersteunen om zo de stap te kunnen zetten naar duurzaam telen op zilte – of verziltende grond.
Omdat dit nu nog duurder is dan ‘regulier kweken’ is de mogelijkheid om deze aardappelen en wortelen/peen als speciaal product voor een hogere prijs te verkopen, cruciaal voor het verdienmodel en daarmee voor de transitie, te beginnen in de Waddenregio.
Daarvoor is verder pre concurrentieel praktijkonderzoek nodig op de volgende aspecten:
- Teelt
- Verwerking
- Markt
- Certificering/keurmerk
In een tweejarig praktijk onderzoek (twee veldseizoenen), komen de resultaten beschikbaar waarmee opgeschaald kan worden.
- Uitgangspunt:
- Verwerkingstesten met oogst aardappel uit huidige 12 ha (±200 ton) vanaf januari 2022.
- Veldtesten 2022 en 2023.
- Markt en certificering 2022 en 2023.
- Waddengebied:
De relatie met het Waddengebied is voor dit project een belangrijk gegeven: de vitaliteit van de landbouw stimuleren en het breed kunnen uitzetten van het resultaat als een ‘Waddeninnovatie’ in het kader van promotie van het Waddengebied en het Werelderfgoed. Inzet en gebruik van dit systeem door andere telers en door breed gedragen samenwerking in de keten is een belangrijke outcome tot en met de bewustwording van de consument over de gevolgen van klimaatverandering en het telen van – en kiezen voor duurzaam voedsel.